Akadálymentes megjelenítés

Fotópályázat

2014. februárjában iskolánkban meghirdetésre került a „Kézzel, ésszel, szívvel” című pályaorientációs fotópályázat, ahol a jelentkező diákok lencsevégre kaphatták és bemutathatták a felnőttek munkáját.

Nagy örömünkre sok gyermek jelentkezett, volt köztük alsó- és felső tagozatos kisdiák is., akik közel fél éven keresztül munkálkodtak nagy lelkesedéssel. Több alkalommal tartottunk megbeszélést. Itt áttekintettük az addig elkészült anyagokat, kiválasztottuk azokat a képeket, melyek jól tükrözik a bemutatásra választott szakma érdekességét, nehézségét, szépségét és nem utolsó sorban fontosságát.

Miután minden munka beérkezett, elkezdődhetett a leadott munkák feldolgozása, kiállításra való felkészítése.

Ezt követte a zsűrizés, ami nem volt könnyű feladat, hiszen minden diák tartalmasabbnál tartalmasabb fogalmazásban mutatta be a választott szakmát és ezt szebbnél szebb fotókon keresztül tárta a szemünk elé.

A zsűri döntése egyöntetű volt, egyformán kell jutalmazni a gyerekek munkáit, ez így is történt.

E nehéz feladat után elérkezett a fotópályázat csúcspontja, a kiállítás megnyitása, amire október 15-én került sor, a megnyitón részt vett iskolánk szinte minden tanulója és a nevelőtestület is.

Elmondhatjuk, hogy munkánk eredményesen zárult, azóta a sok kisdiák folyamatosan szemléli a kiállítás képeit, és én is minden nap büszkén tekintek a velem együtt oly szorgalmasan munkálkodó gyerekek kiállított munkáira.

Gombosné Nagy Pálma

Helyismereti szakkör
2014. november 06. - november 13.

Ezeken a foglalkozásokon Sárospatak szobrait néztük meg, először az interneten található fotókat nézegettük, majd a második foglalkozáson a Szent Erzsébet utcán és a Várkertben sétáltunk.
Nekünk nagyon tetszett a Vártemplom előtt álló szoborcsoport, amely Szent Erzsébetet és férjét ábrázolja. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy Árpád-házi Szent Erzsébet Sárospatakon született. Sátánkat folytatva megálltunk egy lovas férfialakot ábrázoló szobor előtt, amit Andrássy-Kurta János készített. A Szent Erzsébet utcában található még J.S. Bach, Vivaldi és Bartók Béla szobra, akik nagy zeneszerzők voltak. A Rákóczi vár kertjében iskolánk névadójának, II. Rákóczi Ferencnek a lovasszobra található. Jól éreztük magunkat ezeken a foglalkozásokon, nem is gondoltuk, hogy ilyen sok szobor van városunkban.
Szilva Ákos, Stumpf Soma 6. b

Rákóczi nyomában

Helyismereti szakkörünk az októberi utolsó foglalkozását nem csütörtökön, hanem október 22-én, szerdán tartotta.
Itt felidéztük azokat a történeteket, mondákat, amelyeket az előző héten a városi könyvtárban gyűjtöttünk, jegyzeteltünk le. Dramatikus játékok formájában a legérdekesebbeket el is játszottuk. Nekem a titkos alagút története tetszett a legjobban. Ezen kívül különböző történelmi játékokat is játszottunk: kuruc-labanc csata, leteszem a polturám, libertásom.
Gyorsan eltelt az egy óra. Rengeteg élménnyel és ismerettel gazdagodtunk.

Tóth Máté 6. b 

Helyismereti szakkör

2014. október 16-án megtartott helytörténeti szakkörünkön ellátogattunk a városi könyvtárba, hogy felkutassuk azokat a zempléni mondákat, amelyek központi alakja II. Rákóczi Ferenc. Iskolánk névadója is ő, ezért nekünk, rákóczis diákoknak ismernünk kell ezeket.

Mindenki tudja, hogy Rákóczi gyermekéveinek nagyrészét Sárospatakon és Regécen töltötte, ezért különösen sok szál fűzi ehhez a környékhez. 
Rákóczi váráról, titkos alagútjairól, kincséről rengeteg legenda kerint, mi is megismertünk ezek közül jó néhányat.
Megállapítottuk, hogy vannak olyan motívumik, amelyek több mondában is megtalálhatók. Ezek közé tartozik például az, hogy Rákóczi lovára fordítva verték a patkót, amikor a fejedelem menekülni kényszerült ellenségei elől.
A felkutatott mondák azt bizonyítják, hogy ennek a térségnek az életében mély nyomot hagyott a kuruc kor, a Rákóczi-féle szabadságharc és maga II. Rákóczi Ferenc.

Major Bálint 6. b

Személyes találkozó Tokajban

Szeptember 25-én iskolánk 45 diákja és 6 pedagógusa Tokajba utazott, hogy találkozzon a Tokaji II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola tanulóival.

Kis delegációnk a testvériskolában szívélyes fogadtatásban részesült. A két iskola közötti focimeccs és beszélgetés után megtekintettük az iskola épületét is.

A szállás elfoglalása után múzeumba mentünk, melyet szó szerint bejártunk a pincétől a padlásig. Sok érdekes információt szereztünk a szőlő termesztésével és feldolgozásával kapcsolatban, valamint megtapasztalhattuk, hogy mi  különbség egy kőből és egy vasból készült ágyúgolyó súlya között.

Ezt követően ellátogattunk a Rákóczi Pincébe, ahol megtudhattuk milyen borokat készítenek ezen a vidéken. A kollégium felé sétálva útközben felmásztunk a kilátóhoz, ahonnan megtekinthettük a Bodrog és a Tisza összefolyását.

A finom vacsorát követően sétáltunk a Tisza partján, majd nyugovóra tértünk.

Másnap reggeli után Szatmár-Beregi körútra indultunk.

Első állomásunk a vásárosnaményi Beregi Múzeum volt, ahol a régi paraszti élet szokásaival ismerkedtünk meg, a születéstől az elmúlásig. A pici tákosi református templom ámulatba ejtett mindenkit egyszerű szépségével. A kevésbé fáradtak még a harangtoronyba is felmásztak.

A tarpai szárazmalomban megtudhattuk, hogyan öntöttek fel a garatra a helybéliek. A túristvándi vízimalomban megfigyelhettük a vízkerék működését is.

Tiszacsécsén Móricz Zsigmond lakóházát néztük meg és sok érdekeset hallottunk az író életéről.

Hazafelé Szatmárcsekén Kölcsey Ferenc síremlékénél is tiszteletünket tettük, elénekelve a Himnuszt. Hosszú utazás után kicsit fáradtan, de élményekkel gazdagon érkeztünk haza.
Szabóné Deák Sarolta

Helyismereti szakkör 2014. 09.18., 09.25.

A helyismereti szakkörön 2 foglalkozás keretében foglalkoztunk azzal a témával, hogyan vált Sárospatak fürdővárossá. Régi fotókat nézegettünk, elcsodálkoztunk az akkori fürdőruhákon. Lesétáltunk a Bodrog partjára, ahol régen strand működött, amit az önkormányzat újból szeretne megnyitni. A végardói fürdőben rendszeresen megfordulunk a családunkkal és élvezzük a termálvizet és a többi medencét is.

Rézműves Dzsenifer 6. b

Helyismereti szakkör

2014. szeptember 11-én szakkörünk tagjaival úgy terveztük, hogy elsétálunk a Tengerszemhez. Itt működött ugyanis 1907-ig a Megyer-hegyi bánya, amely olyan hírnevet szerzett Sárospataknak, mint a szellemi kultúra terén kollégiuma.

Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk, az eső miatt vissza kellett fordulnunk és az iskolában beszéltük meg, hogyan készültek a messze földön híres francia malomkövek, amelyek gyártása több, mint egy évszázadon át tartott. Jellegzetessége volt, hogy jól faragható kvarcitból, több darabból készítették.

A kb. 40-50 m mély, 150 m hosszú és 50 m széles 1 hektár 765 m2 területen fekvő bányában összegyűlt csapadékvízből kis tó keletkezett.

Ez a mi Tengerszemünk, amelyet 1978-ban védetté, természetvédelmi területté nyilvánítottak földtani, ipartörténeti és idegenforgalmi értékeire való tekintettel.

A turistaút jelzéseit követve könnyen felérhetünk a tetejére, ahonnan csodálatos látvány tárul a szemünk elé.

Nagyon sajnáltuk, hogy nekünk ebben most nem volt részünk, de megbeszéltük, hogy tavasszal mindenképpen ellátogat majd ide a csapat.
Kanyóné Preszoly Ibolya szakkörvezető

 

Helyismeret szakkör

Sárospatak a kézművesek városa, mondják sokan. Mi idáig az ősi mesterségek közül a fazekas mesterséggel ismerkedtünk meg, 2014. szeptember 4-én pedig egy újabbal, a mézeskalács készítéssel.

A várral szemben, a Bodrog partján lakik Veres Sándorné, aki e különleges szakma képviselője már több mint 50 éve. Erzsike néni harmadik a mézeskalácsos dinasztiában, és mind a mai napig hagyományőrző módon készíti termékeit, az őseitől rámaradt eszközökkel. Eredeti recept szerint dolgozik, mesterséges anyagok nélkül.

Megtudtuk tőle, hogy a mézeskalácsoknak több fajtája létezik. Van a színes mézeskalács, de az érdekes módon mézet nem lát, így éri el, hogy a tészta fehér maradjon. A fehér alapra jön a díszítés színes habbal.

A másik fajta a főszeres mézes, ahol a mézes tésztához ánizst, fahéjat, szegfűszeget kevernek.

Talán a legszebb a faformátumú mézestányér, amelynek alapja szintén a méztészta, amit nyújtunk, kiszaggatunk a formával, és lapos tenyérrel alaposan beleverünk az ütőfába. Az ütőfa egy fából készült forma, amelybe a minta negatívja van belefaragva. Ebbe simítják a tésztát. Nagyon sok ütőfát láthatunk Erzsike néni műhelyének falán

Az internet segítségével felkutattuk a tükrös szív történetét is, amit régen a búcsúk idején ajándékozott a szerelmes ifjú a kiválasztott lánynak. A szív nem csak a szerelem szimbóluma volt, hanem szereteté is, az édesanyákat is sokszor megajándékozták ezzel a gyermekeik.

A mézeskalácsnak nagyon sok receptje van. Néhánnyal mi is megismerkedtünk. Kedvet is kaptunk a sütéshez, de sajnos az idő rövidsége miatt erre már nem kerülhetett sor.
Kanyóné Preszoly Ibolya szakkörvezető

Omnibusz-kaland

 

            A szerdán délelőtt igazán mozgalmas volt. A sóstói erdőben tett túra után lehetőségünk volt lovas kocsikázni. A tanyáról indulva fogatunkon felfedeztük a környéket, közben pataki és tokaji népdalokat énekeltünk. Gyűjtöttük a nyíregyházi származású híres embereket, celebeket, illetve azokat, akik itt végezték tanulmányaikat (Pécsi Ildikó –szinművész, Friderikusz Sándor – műsorvezető, Lenkovics Barnabás – alkotmánybíró, Krúdy Gyula – író…) Kocsikázásunk során láttuk a tanya állatait: lovakat, kecskéket, mangalicákat, nyulakat, amelyek etetésébe is segédkezhettünk.

 

Nyíregyháza-Sóstó, 2014.július 2.

Gaszperné Tilman Edina
pedagógus

 

Botanikus kert

 

            Táborozásunk során első utunk a Nyíregyházi Főiskola Botanikus kertjébe vezetett. Nagyon érdekes növényeket láthattunk, amelyekről sok információt is szerezhettünk, a túravezető által, aki a gyerekek kérdéseire is szívesen válaszolt. Láthattuk a japán kertet, megismerkedhettünk a konyhakerti növényekkel., gyönyörű látványt nyújtott a rózsakert, amelyben több, mint kétszáz féle rózsa található. Izgalmas élmény volt a labirintus, amelyet 850  tuja beültetésével alakítottak ki. Miután sikerült mindenkinek kikeveredni a kacskaringós útvesztőből, jót játszottunk a kertben kialakított játszótéren. Kellemesen elfáradva fogyaszthattuk el jól megérdemelt ebédünket.

 

Nyíregyháza-Sóstó , 2014. július 1.            

Mudri Ágnes
pedagógus

AKTUALITÁS ATERMÉSZETTUDOMÁNYOS SZAKKÖRI FOGLALKOZÁSON

Májusban és júniusban a fizika tantárgyon volt a hangsúly. A szakköri foglalkozásokon olyan kísérleteket végeztünk, melyek a fény tulajdonságaihoz kapcsolódtak (fénytörés, fényvisszaverődés, periszkóp). Ezt követték a háztartásban található anyagok felhasználásával végzett tanulói kísérletek. Készítettünk „lávalámpát”, főtt tojást helyeztünk lombikba, léggömbbel felemeltünk egy vastag falú üvegpoharat. Ezeken a foglalkozásokon már a hőtani ismeretek kerültek a figyelem középpontjába.

A foglalkozások élményszerűek, szórakoztatóak voltak, kapcsolódtak az aktuális évszakhoz és időjárási körülményekhez – napsütés, meleg - ugyanakkor segítettek megkedveltetni a fizikát.

Tokaj, 2014. június 16.

Bányai Éva
szakkörvezető

CSALÁDI-EGÉSZSÉG NAP

 

2014. május 17-én szombaton került megrendezésre iskolánkban a családi- és az egészség nap a „Szomszédolás az egészségünkért” pályázat keretében.

A családok szabadidejének hasznos eltöltését változatos programok biztosították: zenés bemelegítő torna, kóstolóval egybekötött étkezési tanácsadás, egészségi állapotfelmérés (vérnyomás- és vércukorszint mérés, testsúlyindex-számítás), „gyógy” teaház, öko játszótér, ugrálóvár, trambulin, csúszda, váltó- és ügyességi versenyek, íjászat, foci, stb.

Éltető Daniella – iskolánk egykori tanulója - profi K-1 világbajnok bemutatója és élménybeszámolója, filmvetítéssel egybekötve színesítette a családi nap programját.

A gyerekek a bőség zavarával küzdöttek, mert egyik szórakozási lehetőséget sem akarták kihagyni. Annak ellenére, hogy a pályázat által biztosított ugrálóvár volt a legnépszerűbb helyszín, nagyon sokan kipróbálták az öko játszóteret, a váltó- és ügyességi versenyeket is.

A felnőttek közül sokan vették igénybe a vérnyomás- és vércukorszint mérési lehetőséget, melyet néhány felsős tanuló is kipróbált. Nagy örömmel tapasztaltuk kollégáimmal, hogy az egészséges táplálkozáshoz ötleteket adó, kóstolóval egybekötött étkezési tanácsadást végző szakemberek asztalánál is sokan megfordultak. A reformkonyhát reprezentáló étkeket szívesen fogyasztották a gyerekek és szüleik egyaránt. Többen elkérték a receptjét is a „különlegességeknek”. Nagyon népszerűek voltak a gyógyteák és a bodzavirágból, citromléből készült cukormentes üdítő italok is.

Egy-egy szülő azért az otthonról hozott süteményekkel is hozzájárult a családi-egészség nap kellemes hangulatának megteremtéséhez. Volt olyan osztály, ahol a szülők közösen főztek a rendezvényen részt vevő társaiknak és gyermekeiknek. Ennek a rendezvénynek a legnagyobb hasznát egyébként abban látom, hogy segítette a közösség formálását, közelebb hozta az egy osztályközösségbe tartozó szülőket egymáshoz, valamint az intézményünk és a családi ház kapcsolatát is sikerült elmélyítenünk. A szülők és pedagógusok között zajló kötetlen beszélgetések egészen más szempontból segítettek betekintést nyerni egymás számára az iskolai- és családi nevelés folyamatába.

Szerencsés volt a családi és az egészség nap programjának egy napon történő megrendezése, mert így a tanulókkal együtt szüleiket, gondviselőiket, sőt hozzátartozóikat, rokonaikat is sikerült bevonnunk az egészségmegőrzés célját szolgáló rendezvény programjának megvalósításába.

A kulturált szórakozást, egészséges testmozgást, életmódot kialakító napunkról tanítványaink és hozzátartozóik jó hangulatban, maradandó élményekkel távoztak az esemény befejeztével.

 

Tokaj, 2014. május 19.

Magyar András

igazgatóhelyettes

 

Digitális tanszoba

Az elmúlt május és június hónapokban rengeteg új és hasznos oktató programmal, internetes felülettel ismerkedtünk meg, amelyek a természetismeret, informatika és történelem tantárgyakhoz kapcsolódtak. A gyerekek csoportosan kerestek informatikai újításokat, találmányokat az Interneten, prezentációkat is kerestek ebben a témában, majd azokat elő is adták egymásnak. Különböző gépelési gyakorlatokat csináltunk meg (www.manonet.hu), amelyeket majd később fognak hasznosítani. Információt gyűjtöttek a saját lakhelyükről. Térképeket, fotókat és látványosságokat kerestek, mindenki a saját városáról, falujáról. Bemutatták a történelmi őskort, ókort és a középkort, csoportosan dolgoztak. A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat is.

Tokaj, 2014. június 12.

 

Természettudományos szakkör

A természettudományos szakkörön belül, a fizika tantárgyhoz kapcsolódód jelenségek, törényszerőségek alaposabb megismerését, megértését tűztem ki célul. A foglalkozások során a mindennapi életben is tapasztalhatő, a folyadékokhoz és a gázokhoz kapcsolódó jelenségeket kísérletek során tanulmányoztuk.

A tanulók önállóan vagy kevés segítséggel magyarázatot is adtak az órákon elhangzott ismeretek felhasználásával.
Témáink voltak:

  • a hidrosztatikai- és a légnyomás
  • Arkhimédész törvénye
  • a felhajtóerő
  • a testek úszása, lebegése, elmerülése
  • felületi feszültség
  • gázok részecskemolzgásból adódó nyomása
  • nyomáskülönbségen alapuló eszközök

Modelleket is készítettünk. Minden tanuló saját Cartéziusz beírással térhetett haza és az utolsó foglalkozáson közösen alkottunk két "borcsináló gépet".
Jó hangulatban teltek az órák, a kitűzött célokat sikerült megvalósítani (A foglalkozások ideje: márc.05, márc. 12, ápr. 23, ápr. 30, jún. 04. jún. 11.)

Leitnerné Csete Andrea szakkörvezető

2014. május 20-án a Digitális napközi soron következő témája ismét a környezetvédelem, a környezeti nevelés volt.

Ezen a foglalkozáson filmeket néztünk meg, majd a látottakat megbeszéltük. Az első film címe. „ A Föld egy élőlény, aki lázas= globális felmelegedés”. A film bemutatta, hogy a felmelegedés milyen hatással van jelenleg az életünkre, az éghajlatra és ennek a következményeit előre vetítette. A tanulók figyelmesen, érdeklődve nézték a filmet, majd elmondták véleményüket a látottakról.

A másik film, kérésükre a csernobili katasztrófa következményeiről szólt. A gyerekek szemléletformálásához nagyon fontos, hogy lássák a tetteink következményeit. Örültem, hogy a szakkör tagjait mennyire érdekelték a látottak.

Szebényiné Ujhelyi Ildikó szakkörvezető

 
Önismereti tréning hetedikeseknek
 
A Testvériskola pályázat pályaorientációs tevékenységéhez önismereti tréninget szerveztünk a hetedikeseknek, május 20-án Molnár Mariann klinikai szakpszichológus vezetésével
A 21 tanuló ráhangolódásként egy-egy fontos dolgot emelt ki, ami jellemző rá (sport, tantárgyak...). A gyermekek 10 szempont szerint olyan foglalkozásokat gyűjtöttek össze és mutattak be szituációs játékkal, amit felnőttként szeretnének végezni.
"Érdeklődés" kérdőív kitöltésével a pályák iránti fogékonyságot térképezték fel a tanulók. Élénkek és aktívak voltak a tanulók.
A pályaorientációs tevékenység ősszel folytatódik, segítve a nyolcadikosok nehéz döntését, a pályaválasztást.
 

"Sárospatak az én városom" témanap

2014. május 23-án, pénteken rendeztük meg a "Sárospatak az én városom" témanapot. A programba az iskola minden tanulója és pedagógusa bekapcsolódott. Pályázaton nyert forrásból tudtuk megvalósítani elképzeléseinket.
Célunk az volt, hogy tanítványaink ismeretei bővüljenek városunkról, érzelmileg mélyítsük a kötődést lakóhelyünk iránt, esztétikai élményt nyújtsunk a látottak alapján. Ezt a célt szolgálták a színes programok.

Előzets feladatként a várossal kapcsolatos tárgyakat gyűjtöttünk, melyekből kiállítást rendeztünk az aulában.
A nap folyamán több helyszínen ismerkedtünk Sárospatak történelmével, földrajzával, temészeti értékeivel, néprajzával, kultúrájával, nevezetességeivel.
Az 1-2. évfolyam az Újbástyában, a Nagykönyvtárban, az Iskolakertben, a Makovecz téren járt.
A 3-4. osztályosok a Manduláson tanulmányozták a város elhelyezkedését, élővilágát, természeti szépségeit.
Az 5-6. évfolyam a Szent Erzsébet Házban kapott ízelítőt a történelmi múltról, majd a Képtárban tárlatvezetésen vettek részt.
A 7-8. osztályosoknak a kispataki Tájházban néprajzi, néptánc, népi hangszer készítő foglalkozást tartottak.
Jó hangulatban, ismeretekben és érzelmekben gazdagodva telt el a délelőtt.

Zempléni körút a tokaji testvériskolával
Nagy izgalommal készültünk a május 24-re tervezett Zempléni kirándulásra, melyet az időjárás is felejthetetlenné tett. Első állomás a sátoraljaújhelyi kalandpark volt, ahol a 90 gyermek Európa leghosszabb libegőjén feljutva megtekinthette a gyönyörű Zempléni tájat, majd visításokkal teli bobozás következett.
Innen Pálházára indultunk, ahol a kisvasőttal Kőkapura látogattunk. Itt egy rövid séta után visszaérkeztünk Pálházára, ahonnan a fűzérradványi Károlyi kastélyt tekintettük meg. Tobbszáz éves platánfán mászhattak, domboldalról gurulhattak a gyerekek. A kastély parkjában elkészített csoportképpel vettünk búcsút egymástól.

Önismereti tréning Tokaj

 

         Minden ember életében fontos, hogy tisztában legyen azzal, ki is ő valójában, milyennek látja önmagát, szerinte társai milyennek látják őt, s hogy mindez mennyire egyezik meg a valóság tükrével.

            Örülök, hogy lehetőség nyílt arra, hogy a diákok választ kapjanak olyan kérdésekre mely minden ember életében kulcsfontosságú, annak pedig főképpen, hogy sikerült rávilágítani arra, hogy megfelelő önismerettel már rég birtokolják a válaszokat.

            Leginkább játékos feladatokat végeztünk, ugyanis meglátásom szerint többet meg lehet tudni valakiről (és önmagunkról) egy órai játék alapján, mint egy egész életen át tartó beszélgetés alatt. Sikerült gondolkodásra bírnom a diákokat - ez egy nagyon fontos szempont -, ugyanis csak így lehet valódi mély megtapasztalásra szert tenni.

Csepei Robert Rollan
pszichológus

Helyismereti szakkör - május 15.

Szakkörünk tagjaival a május 15-ei foglalkozáson még mindig a húsvéttal és az ahhoz kapcsolódó szokásokkal foglalkoztunk.
Hímeseket és arcdíszeket készítettünk, amely során lehetőség nyílt a kreatív ötletek megvalósítására. Munkánk során felhasználtuk azokat a motívumokat is, amelyeket korábban közösen gyűjtöttünk. Saját kezűleg készített tárgyainkkal másoknak és magunknak is örömet szereztünk.
Sajnos rohanó világunkban egyre kevesebb idő jut erre, pedig nagy szükség lenne rá, mert a kreatív, alkotó tevékenység kikapcsolja a gyermekeket, lehetőség van a beszélgetésre, oldja a feszültséget is bennük.

Kanyóné Preszoly Ibolya szakkörvezető

Egészséges életmód előadás

 2014.04.14.

Az előadás prezentációit a 6. c osztály szakkörön részt vevő tanulói készítették, az alábbi témákban:

-         egészséges táplálkozás

-         szabadidősportok ( kerékpár, görkrcsolya)

-         aerobic

-         jóga

-         a mozgás hatása a szervezetre

 

A csoportalakítás egy kirakójátékkal kezdődött. Minden csapat kapott egy gyümölcsös kosarat üresen, és az előadás végére meg kellett tölteni gyümölcsökkel és egészséges nassolnivalókkal, amiket helyes válasz, jó feladatmegoldás esetén kaphattak a csapatok. A kvizkérdések az előadások anyagából állt össze, ügyességi feladatok, és szókereső valamint képkirakó szerepelt. Gyümölcsökkel, ételekkel kapcsolatos dalokat, szólásokat, mondásokat gyűjtöttek, készíteniük kellett egy reggeli tornát is.

Élményekkel teli nap volt. Köszönjük a részvételt és a felkészülést.                           Sikora Lili

Egészségnevelési szakkör

Az egészséges életmód előadásra elkészült prezentációk előadását gyakoroltuk, és javítottuk a szükséges helyeken. Ezután megtartottuk a rendezvény főpróbáját.  

2014.04.10.                                                                               Sikora Lili szakkörvezető

Ezen a foglalkozáson megismerkedtünk a mozgásfajtákkal, melyet a gyerekek is kipróbálhatnak, ha kedvet éreznek hozzá, és helyben is elérhetőek. Felkészültünk az egészséges életmód előadásra, kiosztottuk a témákat, anyagot gyűjtöttünk, megbeszéltük a prezentációk összeállítását. 

2014.04.03.                                                                               Sikora Lili szakkörvezető        

Digitális tanulószoba

2014. 04. 15.

A magyar történelem kezdetei és az Árpádok kora témakör bevezetésével foglalkoztunk. A diákoknak ismerniük kell: „népünk kulturális örökségének jellemző sajátosságait, nemzeti kultúránk nagy múltú értékeit.”Beszélgettünk a magyarok eredetéről, a nomád életmódról. Érdekes volt a jurta megtekintése 3D-ben. A legérdekesebb rész a honfoglaló magyarok ruhaviseleteinek tanulmányozása volt. A fiúk a honfoglalás kori férfi viselettel ismerkedtek, a lányokat a női viselet érdekelte.  A mozabook 3D-s animációi szemléletesek. A hozzátartozó feladatok megoldásában nagyon ügyesek voltak a gyerekek.

 

Peresné Batta Andrea

szakkörvezető

Természettudományos szakkör

 

Ebben a hónapban is hétről hétre találkozhattunk a természettudomány iránt érdeklődő gyerekekkel. Nagy örömmel tapasztaljuk, hogy a gyerekek fáradhatatlanok, ha kísérletezni kell. Figyelnek egymásra, betartják az utasításokat, nagyon fegyelmezetten dolgoznak.

Tokaj, 2014. április 08.   Gaszperné Tilman Edina szakkörvezető

Digitális tanszoba

Az elmúlt hónapbanismét nagyon sok érdekes oktató programmal, internetes felülettel ismerkedtünk meg, amelyek a természetismeret, magyar nyelv, földrajz és matematika tantárgyakhoz kapcsolódtak.A gyerekek önállóan kerestek érdekes természeti jelenségeket az Interneten, majd azokat elő is adták egymásnak. Különböző helyesírási teszteket oldottak meg (www.irjhelyesen.hu), amelyeket saját maguk értékeltek ki. Megterveztünk a Google Map(Google térkép) segítségével egy osztálykirándulást, kiszámoltuk annak távolságát illetve költségeit; információt gyűjtöttünk a látványosságokról, amit az elképzelt „utunk” során érintenénk. Geometriai szerkesztések bemutató videóit tekintettünk meg a Youtube videó megosztó weboldal segítségével. A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat.

Tokaj, 2014. április1.   Kerekes Sándor szakkörvezető

Digitális tanulószoba

2014. 04.08-án a Digitális Tanulószobán ötödikes magyar nyelvtannal foglalkoztunk. Ezen belül a helyes beszédlégzést gyakoroltuk, hangokkal, mondatokkal időre. A –val –vel toldalékos szavakat egészítettük ki, tettük a helyére! Kerestük lufikon a helyes és helytelen szavakat a varázspálcával. Mondatokat egészítettünk ki magánhangzókkal. Szavakat jelöltünk másképp írjuk, másképp mondjuk.

Németh Erika szakkörvezető

 

Német nyelv

A március 25-i digitális tanulószobában újra a német nyelvvel ismerkedhettek a résztvevő tanulók.

Megtanultuk a német ABC sajátos betűit, a német ABC-dalt, majd egy interaktív dominó segítségével az ABC elmélyítése mellett újabb német szavakkal találkozhattak a gyerekek. Kezdő nyelvtanulóknak szóló interaktív tananyag felhasználásával megismertük a napszakoknak megfelelő köszönéseket és a német nyelvű bemutatkozást. Mindezeket rövid dialógusok keretében ki is próbálhattak a gyerekek. Egyéni munka során az eddig előfordult szavakkal kapcsolatos feladatokat oldottak meg, melyeket a digitális tábla segítségével ellenőriztünk. A már németül tudó gyerekek itt pluszfeladatokat kaptak, s a dialógust is több szempont alapján készítették el.

Oláh Gréta nyelvtanár

 

Helyismereti szakkörünkkel 2014. március 20-án Jakab Gábor fazekashoz látogattunk el. Sárospatakon ez volt a legrégibb és legismertebb iapr a szőlőművelés, a halászat és a malomkőbányázat mellett, s hosszú időn keresztül meghatárzta a város gazdasági életét. Megtudtuk tőle, hogy nem véletlenül alakult ki éppen itt ez a mesterség, hiszen műveléséhez szükséges minden anyag megtalálható volt a város határában. A Kákás tónál jó agyagot tudtak kitermelni, a Megyer-hegyen pedig a színező fehér festékhez szükséges kaolint. A másik alapszint, a vereset pedig a Király-hegy és a Megyer közötti lejtőn, a Kútpadkán lévő vasoxidos földből készítették.A pataki edények másik két jellegzetes színét: a feketét és a zöldet mesterséges úton nyerték.
Jakab Gábor a híres pataki fazekasoktől, a Szkircsák családtól tanulta a mesterséget. Ma is a hagyományos parasztkerámiát készíti, amit pataki mintákkal díszít. A mődszer is ugyanaz, minden edényt korongon formáz. Ezt a bemutatás után a gyerekek is kipróbálhatták.
Nagy volt az öröm. Anyák napjára így már mindenki egy saját készítésű ajándékkal lepheti meg az édesanyját.

Kanyóné Preszoly Ibolya szakkörvezető

 

Digitális tanulószoba

2014. március 18-án került sor a digitális tanulószoba 7. foglalkozására. Ezen alkalommal a gyerekek a német nyelvvel ismerkedhettek meg, betekintést nyerhettek a nyelv sajátosságaiba. Beszélgettünk a német nyelvű országok nevezetességeiről, mindezt képpel illusztrálva. Internetes hanganyagok, interaktív tananyagok segítségével néhány, a magyar nyelvben is jelen lévő, német szót tanultak meg. A tanult szavakat minta alapján kis dialógusokban ügyesen alkalmazták a gyerekek. Az eddig angolul tanuló gyerekek számára nagyon érdekes volt ez a nyelv, nagyon lelkesen vettek részt a munkában. A németül 1-2 éve tanulók szintén kaphattak olyan ismereteket, melyekkel a tanítási órákon nincs alkalmuk találkozni.

Oláh Gréta nyelvtanár

 

2014. március 4-én a Digitális tanulószoba ötödik foglalkozását tartottuk. Ezúttal a környezetvédelem volt a téma: „Tegyél te is egy apró lépést a környezetért!” címmel. Kvízjátékot játszottunk 4 csapatban. A csapatok először témát választottak, majd 10-10 kérdésre kellett válaszolniuk.

Témakörök:

  • Mit tudsz az energiáról?
  • Tudatosan vásárolsz?
  • Fűtesz, vagy hűtesz?
  • Van arany a telefonban?
  • Ki issza meg a végén?

Minden csoport kétszer választhatott témakört. Sok jó válasz született, ügyesen dolgoztak a csapatok!

Szebényiné Ujhelyi Ildikó szakkörvezető

                                               

 

 

 

A Helyismereti szakkör következő foglalkozásán a „Művelődés Háza régen és ma” volt a téma. Beszélgettünk és képeket nézegettünk a témával kapcsolatban. Ezt követően meglátogattuk az intézményt. Jártunk a moziban, ahol beindult a 3D-s filmek vetítése. Sajószegi Gábor,a mozi vezetője beszélt a filmszínházak kialakulásáról. Megnézhettük a gépházat, a tejesen digitális, számítógéppel vezérelt filmvetítőt. Összehasonlítottuk a régi vetítővel. Végül egy rövid filmet is levetítettek nekünk. Kedvet kaptunk a moziba járáshoz. Hazafelé sétáltunk az új főtéren, ami jó nagy és szép. Nagyon jól éreztük magunkat! (2014.március 10.)

Kántor Nelli 5. b Lukács Lili 5. b

 

2014. február 6-án tartotta első foglalkozását a helyismereti szakkör. Ismerkedéssel nem kellett sok időt eltölteni, hiszen a tagok mind az 5. b osztályból kerültek ki. Megbeszéltünk a programunkat, ötletbörzét tartottunk. Innentől kezdve csütörtökönként 14 órától tartjuk a foglalkozásainkat.
Kanyóné Preszoly Ibolya szakkörvezető

Itt a farsang, áll a bál!

Február 21-én a farsangi buli látványos, színvonalas nyitótánccal kezdődott. A műsor érdekessége az volt, hogy tanulóink első alkalommal mutatták meg tehetségüket a Farkas Ferenc Művészeti Iskola csoportjaként. Szereplésük elnyerte a közönség tetszését, és megalapozta a délután vidám hangulatát. Ezt követte a country tánc tanulása Kovács Borbála vezetésével és a közös tánc afelsős tanulókkal. Színvonalas énekelőadást is hallottunk.

A műhelymunkák mindig szerves részét képezik az iskolai programoknak, színesebbé, változatosabbá teszik azt. Most az álackészítés és arcfestés volt a sláger, de a Széf kérdései is a farsangi témakörhöz kötődtek.

A rendezvényen 123 tanuló jelent meg, 22 felügyelő tanás segítette a farsangi bál sikeres lebonyolítását.

Ivánné Rácz Judit

Volt egyszer egy kisvasút

100 éve ért Sárospatakra a Bodrogközi Gazdasági Vasút, mely a hegyközi-bodrogközi térség legmeghatározóbb közlekedési eszköze volt. Ebből az alkalomból A Művelődés Háza és Könyvtára Galériájában kisvasút-történeti fotó és emléktárgy kiállítás nyílt. Ide látogattunk el a helyismereti szakkör programjaként Császár Erika tanárnő vezetésével.
A kiállításon nagyon sok érdekes információt kaptunk. Régi fotókon láthattuk, hogy milyen mozdonyokkal és kocsikkal közlekedtek . Régi vasúti eszközöket is megismerhettünk: pecséteket, tájolót, Morse távírót, maketteket, mozdonyvezetői táskát, pályaépítő szerszámokat, kézi jelzőlámpát, vonatjegyeket. Kipróbáltuk a vasúti telefonokat is.
Nagy élményt nyújtott számunkra a kiállítás megtekintése, és örülünk, hogy egy újabb szeletet ismerhettüpnk meg városunk múltjából. (2014.02.27.)

Kántor Nelli 5. b osztályos tanuló

Ép testben ép lélek

A gyermek testi-lelki harmonikus fejlődéséről már a születésük pillanatától gondoskodni kell. Ez családon belül történik, s természetesen a szülők felelőssége, hogy nagy szerepet vállaljanak e szeretetteljes feladat megoldásában. A rossz lelkiállapot betegséget okozhat.
Ezért mi, pedagógusok is figyelemmel kísérjük tanítványaink ilyen irányú fejlődését, viselkedését, hangulatát. Nem lehetünk kiégett, megkeseredett emberek, mert a gyermekeknek jó példát kell mutatnunk. A mi dolgunk is, hogy a szülőkkel együttműködve most tegyünk meg mindent a ránk bízott kis kamaszok egészséges testi-lelki fejlődéséért. (2014. március 7.)

Németh Erika szakkörvezető